tisdag 15 maj 2012

Tobbes ekologiska hästvård

Detta gillar jag verkligen! Jag använder i stort sett bara ekologiska och biologiska skönhetsprodukter till mig själv, tvål, schampo, ansiktsvård, makeup osv. När jag nu tog upp hästarna och ridningen igen så insåg jag helt plötsligt att det kändes konstigt att tänka annorlunda när det gällde hästarna än mig själv, det gick liksom inte ihop! Jag började fundera över vad som egentligen ingår i alla produkter vi använder till våra hästar, vad finns det egentligen i pälsglansen t.ex. Hästen känns ju så "konstigt" blank och allt detta som man sprutar på eller tvålar in går ju rakt in i hästens päls och hud. Jag satte mig vid datorn och började googla lite och ganska snabbt fick jag en träff på någon som hade tänkt likadant som mig, Tobbe Larsson! Det bästa av allt var att han dessutom vänt sig till Rosenserien för att få hjälp att ta fram sina produkter och det är verkligen mitt favoritmärke till mig själv! Än så länge har han tagit fram schampo, pälsglans, hästolja och hästsalva. Gissa vem som ska åka till Hööks och handla hela kitet?! Jag tycker detta är ett stort steg inom hästvärlden och jag hoppas att Tobbe kommer utveckla fler produkter och att även andra väljer att gå i hans fotspår!

Vad använder ni för produkter till era hästar? Har ni haft några funderingar kring hur det påverkar deras hud och päls?

Bilden lånad från Tobbe Larssons hemsida

2 kommentarer:

  1. Jag har använt hans glansspray och den luktar jättegott, dock tycker jag inte att den reder ut svansen särskilt bra och den var inte särskilt dryg. Men som sagt, den luktade gott! :)

    SvaraRadera
  2. Woho! Min första kommentar! (Om man inte räknar min mamma... ;) )

    Kul med någon som testat! Antar att det säkert kan vara väldigt olika från häst till häst med :) Jag ska prova så får jag se hur det funkar på Liza! Bra att det luktar gott i alla fall :) Då har du inte provat schampot då? Jag tänkte testa att tvätta med det först och sen köra pälsglansen regelbundet, hennes man tovar sig lätt och jag vill ju vara rädd om den eftersom hennes långa man "hör hemma" inom en del westerngrenar :)

    SvaraRadera