onsdag 2 maj 2012

Långhelg med Emeliza

Då är långhelgen över och jag har varit hos Liza två av dagarna. Överlag har det gått jättebra, vi har verkligen börjat få till jogen bra och jag försöker rida mycke lösgörande, ha henne kontraställd på volterna och liknande. Nu efter att jag fått spinna på Holly så testade jag även på med Liza igår. Det går hyfsat åt höger (tror jag det var!), men inte lika bra åt vänster... Men med lite mer träning så! Jag märker att hon i alla fall förstår vad jag menar, bara att det är jobbigare för henne åt andra hållet och jag vet inte riktigt hur jag ska hjälpa henne än. Det blir liksom att hon börjar flytta bakdelen en massa istället... Jaja, med tanke på att det var fjärde gången jag satt på henne så känns det ju knappast som att det är något större problem att prata om!

Jobbade även en hel del i galopp. Liza älskar verkligen att galoppera, men hon tycker inte det är lika roligt när man ber henne samla sig. Jag provade att rida på kortare tyglar och det kändes som att det blev lite bättre och att jag kunde släppa ut henne vissa stunder, men sen fick man korta upp tyglarna igen. Är det någon som har något tips på övningar man kan göra för att stärka galoppen, eller är det bara att kämpa vidare och låta henne galoppera så att hon bygger upp sig??

Jag har tyvärr inga nya bilder att bjuda på, men här kommer en video från andra gången jag red henne. Tänkte att det kunde vara kul att ha och jämföra med sen om ett tag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar