söndag 6 maj 2012

Hästig lördag!

I lördags blev det dubbelt upp med hästar! Först åkte jag och Iris till Faxe (Pilhagas Gullfaxe). Det är mitt gamla russ som jag hade som liten, 24 år är han nu! Jag har fått kontakt med tjejen som vi sålde honom till för 13 år sedan och nu rider Iris på honom varje lördag. Hon har blivit så himla duktig på bara några gånger! I början bara åkte hon runt, men igår kändes det verkligen helt annorlunda, helt plötsligt lyssnade Faxe på henne istället för på mig han gick dit hon styrde och jag fick snällt springa efter med slakt grimskaft. Nu är det dags att köpa den där säkerhetsvästen så att jag kan släppa lös dem i ridhuset sen!


När jag varit hemma och lämnat av Iris så var det dags att åka till Liza. Det gick jättebra överlag. Vi fortsatte att jobba på galoppen och varvade med lite skänkelvikningar. Det var ganska blåsigt hela tiden, men helt plötsligt så ser jag att det kommer som ett rökmoln dragandes mot oss över ridbanan. Hinner inte reagera förrän det blåser rakt på oss och nästan föser med oss några meter för att sedan dra vidare över hagen och lyfta en presenning på grannens tomt högt upp i luften! Det var en riktigt läskig upplevelsen, måste ha varit typ en minitromb eller nått! Fina Liza var i alla fall SÅ duktig! Hon tvärnitade och skakade lite i kroppen, men det gjorde jag med kan jag säga! Sen gick hon bara vidare som ingenting så fort jag drev på henne, duktig häst!

Jag pratade med en i stallet och sa att jag tänkte skritta av ute och fick den gamla banvallen utpekad för mig. Åh, det var verkligen helt underbart att komma upp på den! Tänk er en gräsraka så långt ögat kan nå, kantad med blommande körsbärsträd (eller nått...)! Liza gillade också det, får bli en ordentlig uteritt någon gång snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar