måndag 14 maj 2012

Premiär för trail-hinder!

Eftersom det gick så bra med Liza sist så tänkte jag att det var dags att prova på lite nytt. Jag byggde en box på 2*2 meter (stod att den brukade vara så stor på tävling i Trail-boken) som jag tänkte prova lite olika övningar med.
Plockepinn :)

När jag hade skrittat fram på började jag med lite uppvärmningsövningar från Patricia Kuhns DVD och böjde igenom Liza ordentligt. Det märktes att hon var van vid att bli riden så för hon svarade jättefin och blev lös och ledig.

Sen vad det dags att börja med boxen. Vi började i skritt och ibland red vi rakt igenom och ibland gjorde vi halt mitt i. Tänkte att jag inte ville komma in i någon "dålig vana" från början så att Liza t.ex. skulle börja tro att jag alltid vill att hon ska stanna i den. Sedan fortsatte vi med att göra samma sak i jog. Jag tyckte det gick riktigt bra och de gånger som hon råkade slå i någon av bommarna så reagerade hon  verkligen på det själv och lyfte de andra hovarna lite extra för att inte råka göra det igen. Efter jogen så var det dags för galopp. Då red vi bara igenom hela tiden, känns inte som att vi alls är på den nivån att vi kan stanna i mitten från galopp än, jag vill hellre ta det lugn och att det vi gör bli rätt istället för att stressa på. Galoppen gick med jättebra efter några rundor och Liza blev till och med lite upptaggad och började hoppa studs! Jag märkte tydligt hur galoppen blev bättre och bättre varv efter varv, så vi ska nog börja träna lite på galoppbommar med framöver. Det borde väl kunna vara bra för galoppen? Kändes som att hon verkligen fick upp ryggen!

Slutligen så gick vi tillbaka till skritt och provade på att göra lite vändningar inne i boxen. Det gick väl sådär, men det var helt och hållet mitt fel! Jag hade läst innan att man skulle hålla blicken ner på inre bakbenet för att ha bäst koll. Jag tror att jag tippade över framåt då vilket ledde till att Liza började backa och slog i bommen bakom sig hela tiden. Till nästa gång måste jag nog komma upp mer och sitta ner mer på inre sittbenet istället, då ska det nog gå lite bättre!

Som avslutning blev det vår vanliga runda på banvallen. Det går bättre och bättre för varje gång fast att Liza kan "bli rädd" för saker lite här och var... Hon avslöjar sig dock rejält själv med att det bara är larv eftersom hon aldrig är tittig på nått alls på vägen hem! Det är bara att vara på henne lite så ger hon upp och går fram istället. Jag fick till och med henne att plaska på i vattenpölarna! Mitt mål är att vi ska kunna rida fram där i en lugn, skön galopp!


När vi kom hem fick hon beta lite igen, det är alltid väldigt populärt hos den lilla damen!

Lilla Liza fick ett myggbett, stackaren :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar