söndag 20 maj 2012

Bökeberg Challange

I fredags hade jag en heldag i westernridningens tecken! Jag hämtade upp Lizas ägare Åsa vid halv 8 på morgonen och sedan bar det av mot Bökebergsarenan. Första klassen var Reining för All breeds och det var nästan det jag hade sett mest fram emot eftersom det är där som Liza lite hör till. Tyvärr så hade starttiden ändrats sen jag kollade första gången, så de hade börjat redan kl 7 istället för 8, men vi fick sett ganska många ekipage ändå! Men SÅ kallt där var på läktaren! Vi fick promenera ut en runda i den härliga solen för att värma oss.

För att få lite omväxling stack vi bort till Pia i Torup eftersom min mamma skulle dit och rida sin andra lektion. Det gick jättebra och hon tränade på "blomman", lägger upp en liten kort filmsnutt med en jättesnygg vändning. Linn mötte upp oss hos Pia med och följde med tillbaka till Bökeberg sen. Så himla kul var det att sitta och spana in alla fina hästar och duktiga ekipage där tillsammans! Det enda jag saknade var lite med information från speakern... Om man inte kan så jättemycket så hade det varit perfekt med lite information om de olika klasserna/grenarna och kanske lite vad domaren tittar på i sin bedömning och så. Det känns som att det hade varit ett bra sätt att sprida sporten!


När vi kom tillbaka till tävlingarna så blev det pleasure och en annan gren som jag (handen på hjärtat...) inte riktigt fick kläm på vad det var... Och sen ännu mera reining! Jag gillar verkligen det mesta inom western, men när de där hästarna bränner loss då är jag HELT såld!!

Lite shopping blev det med! Pia hade kommit med en massa tips på jeans, sporrar och boots. Jeansen hon tipsade om var Ranchers & Reiners. Jag hade spanat på Wrangler innan, men hon föredrog dessa. Fick även reda på att jag skulle köpa dem lite längre än vad jag brukar ha så att de inte ska kasa upp och bli för korta när man väl sitter på hästen. Hon brukade använda med låg midja till vardags och med vanlig midja vid tävling. Tyvärr var där inga i min storlek så jag får ta och beställa från Western Horsemens hemsida sen istället. Det kanske är någon annan som har något bra jeanstips?

Boots blev det inga heller. Där hade jag fått tipset att de skulle vara 1-2 nummer förstora för att foten skulle kunna glida ur om man åker av och fastnar med foten i stigbygeln. Eftersom jag bara har 36or i vanliga fall så fanns där inte så små att de skulle vara lagom till mig... Dessutom har jag svårt för att bestämma mig för vad jag vill ha egentligen, så det får nog vänta ett tag.

MEN, sporrar blev det i alla fall! Dock var där inga sporremmar som föll mig i smaken, men det har jag redan beställt från annat håll. Åsa köpte likadana, så nu får vi se hur lilla Liza kommer reagera på det!

Fina och nätta sporrar tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar