torsdag 10 maj 2012

Framsteg!

Igår hade jag Liza igen. Det blev ett väldigt kort pass på ridbanan... Varför?? Jo, för att hon var så himla duktig på det vi tränat hittills så jag hade helt enkelt inte hjärta att fortsätta be henne om nya saker. Kändes bättre att vi båda fick njuta av våra framsteg och istället så red vi ut en runda på banvallen och hade det mysigt.

Är det inte fantastiskt! Finare ridväg får man leta efter!
Nu i efterhand känns det ju lite dumt att jag inte skrivit ner mina första mål med Liza här... Men här kommer i alla fall våra framsteg:

  • Liza går nu bakom mig med en hel tygels avstånd och stannar på samma avstånd när jag stannar istället för att gå fram och tränga sig på mig. Hon "glömde sig" dock lite när vi skulle ut till hagen sen, alla kompisarna var ju där ute! Det behövdes dock bara en enkel korrigering med några backsteg så gick hon där fint igen!
  • När jag lägger tyglarna på manken står Liza helt stilla fast att jag går iväg för att stänga grinden till ridbanan och hämta pallen och står även helt stilla tills att jag hoppat upp och ber henne börja gå.
Jag är så jätteglad för att detta fungerar så bra! Liza är en jättesnäll häst, men hon ville verkligen testa mig i början och det är en så ny och härlig känsla att känna att dessa grunderna verkligen sitter nu mellan henne och mig!

Och här kommer framstegen vi hade på ridbanan:
  • Jogen var fin och avspänd från början. Den kom naturligt och det var liksom inget som behövde jobbas fram under passets gång.
  • I stort sett alla stopp från både jog och galopp var fina och kontrollerade och Liza stannade på max tre steg. Givetvis var där något undantag, men jag kände ändå att det verkligen lossnat.
  • Galoppen börjar verkligen arta sig! Jag kunde släppa efter ordentligt på tygeln vissa stunder utan att Lizas huvud åkte upp och takten ökade. Här har vi fortfarande en bra bit kvar, men målet är en härlig lope!
Framöver ska jag givetvis jobba för att bibehålla allt detta. Där är fortfarande mycket kvar att jobba med på galoppen och jag vill även få ALLA stoppen fina och kontrollerade. Nästa steg blir att flytta fram- respektive bakdel kontrollerat. Gjorde en bra övning på en lektion för Pia där jag red på en liten fyrkantig volt (Hm... det lät ju lite knäppt! Haha!) och i varje hörn gjorde jag antingen en kvarts fram- eller bakdelsvändning. Tyckte det var en superbra övning, hellre göra en så pass liten vändning väldigt kontrollerat än att vända med och det inte blir bra!


Jag ska även ta mig tid i helgen och titta på en DVD som jag fick av Lizas ägare. Liza är ju inriden av Patricia Kuhn det är hon som gjort den DVD jag fick. Det känns verkligen superbra att ta del av övningar som Liza är van vid och som hennes ägare också rider. Kommer säkert ha ännu fler nya mål på lut efter att jag har sett den!

Dags att börja vänja magen vid gräs. Ser ni hur blank Liza är? Helt fantastiskt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar