måndag 14 maj 2012

Lite nya mål och ett stort för framtiden!

Förra passet med Liza gick ju så grymt bra så jag tänkte att nu är det dags att sätta upp lite nya mål!
  • Som sagt så har stoppen blivit jättebra nu, Liza lyssnar verkligen och stannar nästan alltid precis när jag ber henne. Vi har dock fortfarande en hel del att jobba på, nästa steg är att hon ska få ner huvudet och sätta in bakbenen ordentligt under sig när hon stannar. Som det är nu så lyfter hon huvudet lite istället, inte så så att hon slår upp det eller nått, men som sagt, hon lyfter det lite. Nu menar jag ju inte alls att det är Liza som inte kan, utan det är ju jag som är så grön, så JAG behöver lära mig att göra det rätt med henne!
  • Galoppen har ju med blivit mycket bättre, nu går hon i fin form på ganska korta tyglar. Nästa steg är att hon ska vara kvar där på lite längre tyglar och att vi även ska kunna på ner tempot lite till efterhand som hon blir starkare.
  • Till sist kände jag att det var dags att lägga till något nytt nu! Jag tänkte börja lite smått att träna på olika trail-hinder. Dels för att jag ska lära mig att hålla bättre koll på var Liza exakt har sina fötter och lära mig att flytta dem, och dels för att Liza ska få lite hjärngympa med!
Sist men inte minst så kommer här ett STORT mål! Jag hoppas på att kunna vara med på en av Wris träningstävlingar till hösten!! Som det känns nu så hade jag velat prova Western Horsemanship första gången, det känns som att den grenen hade matchat de första kraven som jag har ställt på mig själv nu när jag började med western.

2 kommentarer:

  1. Klart du ska komma ut på tävling, ta det inte på så blodigt allvar utan gör det för att miljöträna hästen, träningstävlingarn är för att vi ska träna! Lycka till så kanske vi ses.
    http://westernway.blogg.se/
    ps inte uppdaterad på länge:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Ingrid! Vad roligt med en westernblogg att kolla på :) Jo, tävling blir det nog till hösten, går bättre och bättre med Liza för varje gång nu :)

      Radera